תכניות קרן קר"ב

מכתב מהנהלת קרן קר"ב

תוצאת תמונה עבור קרן קרב

תכניות העשרה בבית ספרנו בשנה"ל תשע"ח

סייף
מדריך: נתן אביטן, חבר נבחרת ישראל בעבר ומאמן לאומי.

סיף
מטרות התכנית: 
לסייע לתלמיד לפתח יכולת עבודה עצמית מתוך משמעת עצמית
שיפור היכולת הקואורדינטיבית והמוטורית
שיפור הסובלנות ודחיית סיפוקים
ניהול קרב עם שלבים, תכנון, הכנה וביצוע
הקניית ערכים ספורטיבים: להתחשב בזולת ולכבדו
הכרה עצמית ביכולות שלך והאמונה בעצמך

יעדים:
להקנות לתלמיד יכולת לעבודה עצמית ולמידה אישית במגוון תחומים בהם הוא עוסק בחיי היום יום.
לסייע לתלמיד להתמודד עם אתגרים וקשיים, לפתח סבלנות, להציב מטרות ארוכות טווח, להתגבר על חששות מפני החדש, הלא מוכר או לא נגיש.
להקנות לתלמיד כלים, ללמוד בכוחות עצמו לפי אסטרטגיות שירכוש במטרה שיוכל לבצע פעילויות מוטוריות מורכבות. תכנון יעיל, בצוע הדרגתי.
להוכיח לתלמידים שעבודה נכונה והתמדה מביאות לתוצאות- יגעת ומצאת תאמין…
לבנות מוקד שליטה פנימי.
לשפר את הסבלנות וללמוד דחית סיפוקים.
לכבד לעודד ולהעריך את המדריך, את החברים לפעילות ואת עצמך-התייחסות והתחשבות בזולת.
הקנית אוירה של הנאה ורוגע ובכך להשפיע על אווירה בית ספרית.
שיפור יכולת מוטורית וקואורדינטיבית.
לזהות סכנות ולשמור על כללי בטיחות.
ללמוד ליהנות מפעילות ספורטיבית.
התלמיד ישפר וישכלל את החשיבה הספורטיבית: ילמד טכניקות, שיטות עבודה, יתכנן את אופן דרך פעולתו (אסטרטגיה) ואת מהלכיו (טקטיקה).
לשפר את התאום ושיתוף הפעולה במסגרת של צמדים ושל קבוצה.

 

ספורטיקלאס

המדריכה מור סול

ספורטיקלאס
מטרות התוכנית:
• יצירת תקשורת בין אישית חיובית.
• טיפוח יחסים חברתיים נאותים באמצעות פעילות גופנית.

התוכנית מזמנת לילדים חוויה של פעילות ספורטיבית המאפשרת התנסות ופיתוח של מיומנויות גופניות וחברתיות. הילדים ירכשו ויתנסו במיומנויות מוטוריות מגוונות המותאמות לגיל הילדים, פיתוח קואורדינציה, יצירת תקשורת באמצעות הגוף ודרך התנועה במרחב. במסגרת השיעורים ייעשה שימוש בציוד מקצועי וייחודי מהארץ והעולם, שהותאם למטרות התוכנית ולצורכי הלמידה של הילדים. דגש מרכזי בתוכנית יושם על החוויה הקבוצתית ועל טיפוח של יחסים חברתיים נאותים באמצעות פעילות גופנית. במהלך השיעור יתרגלו הילדים מיומנויות חברתיות חשובות כמו: תקשורת בין אישית חיובית, יכולות שיתוף פעולה, עזרה הדדית, הקשבה ודיאלוג, רגישות לאחר וכו'. התוכנית הינה דינאמית, גדלה ומשתנה בהתאם להישגיו וצרכיו של הילד. כיצד אנו עושים זאת ? בעזרת פיתוח ושיפור יכולות בארבעה תחומים: תחום מוטורי. תחום רגשי. תחום חברתי. תחום ידע והבנה. מה השוני בין התוכנית שלנו לבין שעורי ספורט שגרתיים? השיעור מתבצע בקבוצות למידה קטנות המאפשרות יחס אישי. מתן חיזוקים חיוביים להתנהגות תקשורתית נאותה. בכל שיעור ישחקו משחק שיתופי וידונו בהשלכותיו. הדגשת כללי התנהגות כמו בחוקי משחק. כל שיעור יתקיים עם אביזר אישי אשר בעזרתו נלמדת מיומנות גופנית וחברתית. בכל שיעור ישנה חוויה שיתופית ולא תחרותית השיעור ישולב במוסיקה ייחודית, המפתחת בילד יכולת לבטא את עצמו. התוכנית מעשירה את הילד בפיתוח חשיבה יצירתית, רגישות, מודעות לעולמו ,תחושות הגוף, רגשות תנועה ודמיון.

אומנות
המדריכה – קלאודיה פייר לוין בוגרת בית ספר לאומנות, מאיירת ספרי ילדים ומורה לאומנות, קומיקס ואנגלית.

אומנות

אני מאמינה שאין דבר יותר יפה מאומנות של ילדים . השנה זכיתי ללמד אמנות את תלמידי כתות א' וב' בתאום עם מיטל המורה לאמנות.
חשוב לי מאוד לתת לכל ילד זמן אישי ולעבוד יחד עמו לביטחון עצמי ולהביאו אוירה חופשית ונעימה . הכול עם דגש על אומנות מחומרים ממוחזרים. אנחנו נלמד דרך ספרים וסיפורים וניצור יצירות הקשורות לחגי ישראל. נלמד על אומנים גדולים וחשובים כמו ואן גוך, ג'ורג'יה אוקיף, מונדריאן, מירו …נעבוד עם צבעי מים, פנדה, קולאז', פלסטלינה, טושים, גואש, נייר, פרויקטים עם חומרי מחזור. נגזור, נדביק, ונצייר ציור חופשי בהנאה.

יוגה
המדריכה – אביבה לוריא
מורה מוסמכת ליוגה מאז 2005, ביה"ס ליוגה "הצליל הפנימי" / ד"ר אודי בילו וכן מטפלת בתנועה בשיטת שלהב (המסתמכת על שיטת פלדנקרייז), עובדת ביוגה ותנועה באופן רצוף ולאורך שנים, עם מגוון אוכלוסיות וגילאים, החל מגיל 0 ועד 99.

יוגה
יוגה – תרגול על פני רצף מעגל השנה.
היוגה הינה חוכמה עתיקה ומקורה בהודו. שיטה זו מהווה מכלול עצום של דברים אשר יחד מטרתם לייצר עבור האדם אורח חיים בריא ומאוזן. טכניקות היוגה כוללות, בין היתר, התפתחות חכמת הגוף בתנועה דרך מאות ואלפי תנוחות שונות שאת המרכזיות שבהן אנו מתרגלים בכל שיעור בתוך מסגרת של סיפור, משחק, או מסע חוויתי/ דמיוני אחר… , חכמת פיתוח הנשימה ככלי לפתוח אברי הנשימה, דבר התורם משמעותית לחיזוק כל מערכות הגוף אך בעיקר מפתח את יכולת השקט, ההרפיה והריכוז, אשר הינם בפני עצמם ענפים מרכזיים השייכים לתחום היוגה.

הילדים לומדים טכניקות מעשיות שונות כדי להתרכז טוב יותר, ללמוד להרפות, לומדים להקשיב ולפתח מודעות החוצה ופנימה, לומדים לפתח אהבה לעצמם וביטחון בעצמם וכך אהבה לאחרים ושיתוף פעולה, תרגול היוגה מחזק ומארגן את הגוף ברמה גבוהה וכן את הנפש! בשנה הראשונה, בכיתה א', לומדים הילדים מגוון גדול מאוד של תנוחות בסיסיות ותרגילי נשימה בתאום עפ"י מעגל השנה. יצאנו למסע עם דמות דמיונית בשם "לב חם" מארץ הלבבות ובכל שיעור המסע השתנה בהתאם לחגים/ עונות השנה וכו… למדנו תוך כדי איך לחזק את עצמינו בעבודה פרטנית, בזוגות ועבודה קבוצתית. שילבנו גם עבודה במגע בזוגות. בשנה השנייה אנו לומדים יותר לשהות בתוך התנוחות בליווי הנשימות , להפנים ולשכלל את מה שהתחלנו בשנה א. המסע עובר כרגע בממלכת אותיות הקודש, כשהרעיון הוא לקשר מעט את היוגה לעובדה שבכיתה ב מתחילים ללמוד תורה. השנה אנו מבקרים בכל שיעור בנחלה של אות אחרת, לומדים איך לבצע את האות ביוגה, תנוחות המתחילות באותה האות, ומילה מרכזית חיובית המלווה אותנו במסע. קיים דגש חשוב על הפנמת עבודת המידות והמוסריות במסעותינו, שהם חלק בלתי נפרד מהיוגה. כך למשל, ביקרנו את האות א, למדנו איך לעשות א עם הגוף, למדנו תנוחות המתחילות ב א כמו אוירון (שיווי משקל), ארנבת (שיפור ריכוז והכנה לעמידת ראש), אריה (נשימה ועוצמה), והתרכזנו במדיטציה במילה אהבה. התמלאנו באהבה, שלחנו אהבה למי שצריך במיוחד… בשיעורים ישנם מרכיבים החוזרים על עצמם ומהווים את מסגרת השיעור , כמו חימום (לחיזוק והגמשה) , ברכת השמש (לארגון וחיזוק וריכוז) ובסוף הרפיה. לעתים קרובות השנה נתרגל גם מדיטציה.

דע מאין באת
המדריכה מיכל רביבו

דע מאין באת
התכנית "דע מאין באת" מציעה העשרה חווייתית ייחודית בתחום הזהות היהודית לילדים מתבגרים. התכנית מפגישה את הילדים עם סוגיות יהודיות באופן פלורליסטי ורלוונטי לחייהם כילדים ישראלים הגדלים בעידן פוסט מודרני, במאה ה-21. התכנית מתייחסת לשלושה ממדים: מעגל היהודי האישי – התבגרות ואחריות בזווית ובצליל יהודי, המעגל היהודי כתרבות ומסורת – המשכיות וחידוש טקסי בנות ובני מצווה וסוגיות שנלוות לכך( והמעגל היהודי החברתי לאומי התכנית עוסקת בזהות יהודית פלורליסטית באמצעות פעילות חווייתית: טקסטים מארון הספרים היהודי המגוון, משחקי יצירה ושיח חווייתי, סיורים באתרי מורשת, בתי מדרש יוצר להורים ולילדים, כתיבה עם סופר סת"ם, מיצג וחקר נשים שעשו היסטוריה, טקס בת מצווה כיתתי ועוד. מאין באנו ולאן אנחנו הולכים? האם וכיצד נקיים טקס בת מצווה? ומהן זכויותיי וחובותיי כילדה וילד מתבגרים במדינת ישראל? עם הכניסה לכיתה ו' , מתחילה ההתרגשות של בנות ובני המצווה לקראת הטקסים והאירועים הנלווים לכך. שלב זה מהווה הזדמנות פז להתחיל לעורר עניין וחוויה משמעותית בקרב הילדים והילדות המתבגרים סביב הזהות האישית והקולקטיבית שלהם בחברה הישראלית, במדינה דמוקרטית ויהודית. התכנית פועלת כתכנית שנתית שבועית, במסגרת בחירת תכניות קרב לכיתות ו'

ינשוף הכל חי
המדריכה אילנה גלילוב

ינשוף
חברת ינשוף הכל חי מתמחה בפיתוח והדרכה של תכניות העשרה בתחומי טבע, סביבה ובעלי חיים.
התוכנית נבנתה מתוך אהבה, ידע וקשר חזק ושורשי אל נפלאות הטבע, ומהווה מימוש החלום לקרב בין האדם לסביבתו ולבעלי החיים בה.
בבסיס חזונה של החברה האמונה כי ככל שנחזק את הקשר עם הטבע כבר מהגיל צעיר, כך נצמיח בוגרים מאושרים, סקרנים, בעלי מודעות, אחריות והשפעה חיובית על סביבתנו.
במסגרת הלימודים, ילדים פוגשים בע"ח שונים, לומדים להבדיל בין מחלקות, סוגים וגזעים, אזורי מחיה ונדידה.
כמו כן, פעם לשלושה שבועות אנו יוצאים לחקור את הסביבה הקרובה, עוקבים אחרי שינוי מזג האויר, פוגשים בע"ח בסביבתם הטבעית.

ג'אגלינג ומשחקים

המדריך: דורון אברהמי 

גאגלינג

הנושא: פיתוח יכולות מוטוריות, חברתיות ולימודיות באמצעות מיומנויות קרקס (ג'אגלינג) ומשחקים, ככלי להעצמת התלמיד. יצירת מהפך בתפיסת התלמיד את יכולתו לשפר הישגים ולפרוץ מחסומים.

מטרות התכנית:

 לתת לתלמיד ידע ויכולת לעבודה ולמידה עצמית בתחומים רבים.

 לבנות מוקד שליטה פנימי.

 לסייע לתלמיד להתמודד עם אתגרים וקשיים, לפתח סבלנות עצמית, להציב מטרות ארוכות טווח, להתגבר על חששות מפני החדש, הלא מוכר או לא נגיש.

 להקנות לתלמיד כלים על מנת שיוכל ללמוד בכוחות עצמו לבצע פעילויות מוטוריות מורכבות. תכנון יעיל, בצוע הדרגתי.

 להוכיח לתלמידים שעבודה נכונה והתמדה מביאות לתוצאות- יגעת ומצאת תאמין.

 לשפר את הסבלנות וללמוד דחית סיפוקים.

 לכבד לעודד ולהעריך את המדריך, את החברים לפעילות ואת עצמך-התייחסות והתחשבות בזולת.

 הקנית אוירה רגועה ומהנה בזמן הפעילות במטרה להשפיע על האווירה הבית ספרית.

 שיפור יכולת מוטורית וקואורדינטיבית.

 לזהות סכנות ולשמור על כללי בטיחות.

 ללמוד ליהנות מפעילות ספורטיבית.

 שיפור ושיכלול החשיבה הספורטיבית: לימוד טקטיקות ואסטרטגיות, קבלת החלטות בלחץ של זמן ומתח (רצון להצליח).

 לשפר את התאום ושיתוף הפעולה במסגרת צמדים וקבוצה .

מדע במטבח
המדריכה – גאולה מנור

מדע במטבח
מטרות התכנית- לחנך לתזונה בריאה להקנות הרגלי עבודה נכונים במטבח להכיר את אבות המזון והחשיבות של אכילה נבונה .צרכנות נבונה.
במפגשים אנו עורכים ניסויים, מנהלים שיח ובעיקר מתנסים באופן מעשי בבישול מנות בריאות, מזינות וקלות להכנה במסגרת הזמן העומד לרשותנו בכל מפגש. התלמידים מקבלים מידי שעור דפי מידע ומתכונים

ABC אנגלית
המדריכה טליה

ABC

תכניות הלימוד להוראת אנגלית של מכון ABC מבוססות על הנחת היסוד והניסיון הרב שלנו שניתן ללמוד אנגלית בצורה חווייתית דרך משחק, שירה, תנועה ויצירה.
לימוד אנגלית עם ABC מאפשרת לילדים:
 הקניית בטחון עצמי באנגלית
 למידת אנגלית בהנאה, הנעה ובחיוך
 למידת שפה בשיח
 למידת שפה בגיל צעיר מוסיפה שליטה וביטחון בהמשך.
שיטת הלימוד של ABC מבוססת על תיאורית האינטליגנציות המרובות של גארדנר. השיטה מותאמת להצלחה של סוגי לומדים שונים דרך משחקים והפעלות שונות. בתוכנית מגוון הפעלות, משחקים ויצירות בשילוב בובת ABC, דיסק שירים מקורי, חוברת צבעונית לתלמיד, פוסטרים וכרטיסיות הברקה.

טבע מזדמן
המדריכה – נטע כהנוב

ילדי כיתות א-ב נפגשים עם הטבע מחוץ לחדר הכיתה מידי שבוע, ביום זה הם יוצאים לסיור בסביבת ביה"ס לחפש מה חדש : האם הנחליאלי הגיע? האם השדה נזרע? מטפסים על ערימות אדמה או חבילות קש אוספים עלים, זרעים ואבנים ונהנים משלוליות בחורף וצל עצים בקיץ. בהליכתם במהלך הסיור חוצים חצרות ומתקבלים בסבר פנים יפות, מכירים צמחים ובע"ח קטנים ועוקבים אחר השינויים בטבע במהלך השנה.

רובוטיקה
המדריכה – דניאל שושן

רובוטיקה

מזה שנה שנייה פועלת תכנית מח"ר (מתמטיקה, חלל ורובוטיקה) בבית ספרנו. הפעילות נערכת ביוזמה משותפת של מ.א. גלבוע ו YTEK הפועלת בשיתוף המרכז לרובוטיקה ע"ש לאומי בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, הפקולטה למתמטיקה, הפקולטה להנדסה ביו-רפואית והפקולטה לפיזיקה. המודל הפדגוגי של Ytek העוסק בהוראה קונסטרוקטיביסטית במודל STEM ( Science, Technology, Engineering and Mathematics)
תלמידי בית הספר יחשפו לתחומי תוכן מתקדמים בעולם כגון רובוטיקה, אלקטרוניקה, מחשבים, הנדסה ביו רפואית, אווירונאוטיקה וחלל. מודל ההוראה של Ytek מבוסס על התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית המציעה תפיסת עולם לעדכון שיטות הוראה וליצירת מוטיבציה והפיכת התלמידים לשותפים פעילים בתהליך הלמידה.

חשיבה מתמטית

מדריך – משה קשי
תכנית שבה ניתן דגש על לימוד חווייתי של עולם המספרים ומדע החלל, החל בשאלה פשוטה למה בכלל צריך אותם, המשך ב- איך משתמשים בהם בחקר החלל, ומה ניתן להסיק מהשימוש בהם, וכלה בתופעות קוסמיות שיש בהן כדי לעורר חשיבה מעמיקה ופילוסופית. התכנית מאתגרת מחד, מלאה בחוויות ידע, משחקים וחידות ומאידך מדגישה את הקשר בין מתמטיקה למדע בכלל, לעולם האסטרונומיה, לפיזיקה והקשר ביניהם.
קאשי רואה בתכנית את ההבדל שבין לזכור נוסחאות בעל פה לבין להבין אותן, ליהנות ממתמטיקה דרך העולם הפנטסטי של האסטרונומיה.
במפגשים מתוודעים הילדים להסברים הפיזיקליים של התופעות בטבע שסביבנו, מהספקטרום של האור עד לחוקי ניוטון, באווירה נעימה של סקרנות ושאלות.

שינוי גודל גופנים